تبلیغات
تاثیر فناوری اطلاعات بر ورزش - راهکارهای فناوری اطلاعات برای جلوگیری از اشتباهات داوری

راهکارهای فناوری اطلاعات برای جلوگیری از اشتباهات داوری

اشتباهات داوری در فوتبال غیر الکترونیک امری اجتناب ناپذیر است. مثال های متنوعی از جام های متفاوت در این باره وجود دارند

مسابقه ی چلسی و لیورپول در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا در سال 2006 -2007،مسابقه ی کره ی جنوبی و سوئیس در جام جهانی 2006 آلمان ، مسابقه ی آث میلان و بارسلونا در لیگ قهرمانان اروپا در سال 2005 – 2006 ، ماجرای تبانی و فساد در داوری فوتبال ایتالیا و غیره.

تمامی این اشتباهات و اعتراضات رؤسای ثروتمند باشگاه های بزرگ همانند رومن آبراموویچ و سیلویوبرلوسکونی مسؤلان یوفا و فیفا را وادار به پیدا کردن راهکاری کرد.

 

1-  راهکارفیفا :

 Teamgiest توپ جدیدی است که در اکتبر 2005 توسط شرکت آدیداس و دو شرکت فناوری اطلاعات  ساخته شد. این توپ برای اولین بار در مسابقات قهرمانی زیر 17 ساله های جهان که در پرو برگزار شد مورد آزمایش واقع گشت. نتیجه ی این آزمایش کاملاً موفق بود. طرزکار این توپ از این قرار است : در مرکز این توپ تراشه ی هوشمندی وجود دارد که با ارسال پیام هایی به ده آتن تعبیه شده در اطراف زمین که به  کامپیوتر پایگاه داده ایی وصل بودند محل دقیق توپ را مشخص می کرد. بدین گونه از اشتباهات داوری جلوگیری می شود وداور دیگر نمی تواند عمداً یا سهواً خلاف مقررات دستوری صادر کند زیرا که کامپیوتر محل دقیق توپ و سایر اطلاعات مرتبط به توپ را به داور گزارش می کند.

 

2-  راهکار یوفا :

(چشم باز) این برنامه در سال 2001 در مسابقات کریکت و تنیس مورد استفاده واقع شد و Hawk Eye در سال 2006 به صورت آزمایشی برای اولین بار در فوتبال آزمایش شد.

به گفته ی مهندسان فناوری اطلاعات بخش تکنولوژی رسانه ای یوفا طرز کار این برنامه ی هوشمند بدین شرح است : در این برنامه از بیش از 6 دوربین متصل به کامپیوتر در اطراف زمین که فقط توپ را تعقیب می کنند و با ارسال تصاویر سه بعدی به کامپیوتر (پایگاه داده ) محل دقیق توپ را بررسی می کنند استفاده می شود. این برنامه به علت ارسال تصاویر سه بعدی و 700 قطعه فروم عکس در ثانیه از ضریب اطمینان بسیار بالایی برخوردار است.